Cherry Blossom Girl

maandag, februari 20, 2006
Je ne t'adore pas
Vorig jaar moest België noodgedwongen deelnemen aan de hàlve finales van Eurosong. Door de tegenvallende resultaten van de voorbije jaren kon ons landje namelijk niet rechtstreeks in de finale zijn zangtalenten uitschreeuwen. Nuno Resende eindigde in 2005 op de 22ste plaats in die halve finale. Ach, wat jammer. Het is trouwens al twintig jaar geleden dat ons allerliefste Kim (niet degene die gisteren de Proximus Diamond Games Antwerp verloor, maar wel die engelachtige Sandra Kim) als enige Belgische ooit met de eerste plaats ging lopen op het Eurosongfestival.


Vlaanderen adoreert Eurosong ogenschijnlijk want een tv-presentatrice (of was het in een krant, je n'sais plus) declameerde afgelopen weekend met schwung: "Vlaanderen in de ban van Eurosong". Mijn God, waarom? Om ons onbetwistbare talent zal het niet zijn, vermoed ik. Maar om de gekte te versterken schakelde de VRT tijdens de preselecties zelfs drie 'eurojury's' in om de keuze beter te doordenken (lees: om voor de verandering geen grootse afgang te maken in Athene) en het beste liedje (lees: het minst slechte) te weerhouden. Deze internationalisering voerde ook zangeres Kate Ryan tijdens de laatste preselectie door: ze nodigde twee live-zangeressen uit Zweden uit om haar te vergezellen.

Bon, ainsi soit-il, de Vlaamse Kate Ryan zal ons Belgenland op 18 mei - in de halve finale weliswaar - in Athene vertegenwoordigen. Maar sorry Kate, het is maar dat je het weet: "Je ne t'adore pas". Neem het vooral niet persoonlijk, ik ben niet zo in de ban van Eurosong.
posted by Cherry Blossom Girl @ 2:13 p.m.  
11 Comments:
  • At 3:45 p.m., Blogger Anneke said…

    volledig met je eens:-) Ik begrijp ook niet die drang van België om persé te moeten winnen: we moeten bijvoorbeeld ook méér topsporters voortbrengen. Waarom in godsnaam, we hebben al zoveel grote namen voor dit ieniemini landje! Het geld voor Eurosong-shows en een uitbreiding van topsportscholen kan volgens mij een nuttigere bestemming hebben...

     
  • At 4:23 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Vrouwen en competitie...het zal nooit wat worden vrees ik...

     
  • At 7:04 p.m., Blogger Manictastic said…

    Het goed doen op het Eurovisie Song Festival, zorgt ervoor dat andere landen niets slecht beginnen denken over je land. Kijk naar Groot-Brittanië, het doet de moeite niet om een degelijke kandidaat te sturen en in vele landen wordt niet meer zo hoog gedacht over het land. Het is dus bijna gratis reclame voor dit kleine landje. We hebben geen Da Vinci Code die ons land miljoenen toeristen oplevert, dus maar via deze weg.

     
  • At 12:09 a.m., Blogger Pieterjan said…

    Ik denk het het geld voor Eurosong niet zo fabelachtig veel is hoor. De huur van de studio, lonen van de crew. Bovendien moet het event amper adverteren en is Jetair -de mooiste tijd van het jaar- sponsor. Ik ga me niet als Paul D'Hoore profileren maar ik denk dat Eurokitsch niet meer kost dan een gemiddeld zondagavondprogramma. Er zijn al duurdere programma's gemaakt waar dan geen kat naar keek (ik zou ze opnoemen maar ik heb ze niet gezien).

    Het is idd kitsch, maar het blijft een PR-event waar we als little Belgians graag een indruk nalaten.

     
  • At 1:41 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Ik vind er allemaal maar niks aan.. dat songfestival gedoe bedoel ik ;-)

     
  • At 12:51 p.m., Blogger Anneke said…

    @ manic: denk je echt dat een land goed of slecht bekeken wordt naargelang die scoort op het eurosongfestival? Ik denk dat de politiek hier veel belangrijker in is! Ik heb niets tegen GB omdat ie slechte liedjes inzendt (oe a just a little bit), wel omdat Blair een rotvent is. Het toeristische leven in londen heeft niet geleden onder slechte eurosongprestaties, wél onder terreuraanslagen.
    Een Da Vinci Code hebben we inderdaad niet, maar wél een Kim Clijsters, een Fred Deburghgraeve, Gella Vandecaveye, Ulla Werbrouck, Tom Boonen, Sven Nys, Monsieur Poirot is een Brusselaar, Kuifje, Justine Henin, Kim Gevaert, wat wil je nog meer? Voor zo een mini-landje is dat toch een hele prestatie, niet? Maar het is een beetje typisch Belgisch om niet tevreden te zijn met wat we wél in huis hebben. Brussel is nu eenmaal parijs niet, en zal het ook nooit worden, zéker niet door Eurosong.
    En aan anonymous: dat gaat niet om vrouwen en competitie, dat gaat om een misplaatst chauvinisme. België zal er niet beter op worden als het wint met Eurosong. Toen Sandra Kim won is het leven er ook niet beter op geworden. Eén jaar aandacht, dat wel. Maar weet jij nog wie drie jaar geleden het eurosong festival won? En hou je daardoor meer van dat land?

     
  • At 6:50 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Drie jaar geleden? Tuurlijk weet ik dat nog, want toen waren we zelf tweede...voorafgegaan door Sertab.

     
  • At 3:50 p.m., Blogger Anneke said…

    amaai! ik had het niet meer geweten. En toch vind ik dat je niet gelijk hebt, sorry. Ik bekijk alleszins landen niet beter of slechter naargelang de prestaties op het eurosongfestival. Ben ik daar de enige in?

     
  • At 6:17 p.m., Anonymous Anoniem said…

    ik was niet degene die sprak over het beter bekijken van landen door 't eurosong-gebeuren hoor..

     
  • At 11:58 p.m., Blogger Cherry Blossom Girl said…

    Als iemand echt interesse toont in heel dat eurosongspullement... dan zal die persoon in kwestie ook meer weten over dat onderwerp. wie weet brengt dat zelfs met zich mee dat die persoon de landen met een leuk deuntje door een rooskleurige(re) bekijkt. Maar in ieder geval: ik ga landen niet als 'beter of slechter' bekijken door hun resultaten op eurosong. in tegendeel misschien... het is daar toch meestal vriendjespolitiek. eerlijkheid is zoek, denk ik. En voilà sè, da's nu net iets waar ik veel belang aan hecht, aan honestyyyyyyyyyyy...

     
  • At 11:59 p.m., Blogger Cherry Blossom Girl said…

    * bril
    :D

     
Een reactie posten
<< Home
 

© 2006 Cherry Blossom Girl | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
 

Web This Blog
Eef, zonder meer
Name: Cherry Blossom Girl
Home: Limburg, Belgium
About Me: Altijd onderweg op het pad dat het leven is. Dromend en klaarwakker, eenvoudig en gecompliceerd, grommelend en genietend dans ik door de dagen...

See my complete profile

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing photos in a set called Voor blog. Make your own badge here.


Verleden tot heden
Blogburen
Beestenboel