Cherry Blossom Girl

zaterdag, maart 04, 2006
Ik hou van Zonnebloemen
Vrienden zijn als de eerste bloemen in de lente. Ze duiken op wanneer het nog koud is, klaar om vreugde te brengen in een schrale tuin. Het gaat verder: ze zijn als zonnebloemen. Ze stralen van schoonheid, ze stralen warmte uit die de lach tovert op het gelaat. Ze zijn mooi in al hun eenvoud, tegelijk mooi in de gecompliceerdheid van hun web van bladeren. Wederzijdse warmte is vrienschap, wederzijdse liefde.

In het begin van een bloeiende en groeiende vriendschap zie je een totaalbeeld dat voor een groot deel gebaseerd is op een eerste onzekere indruk. De kans bestaat dat je idealiseert of net blind bent voor verborgen schoonheid. Daarom pluk ik - naarmate de tijd vordert - blaadjes van die zonnebloemen. Zoekend naar het hart, naar de kern, naar de persoonlijkheid. Blaadje per blaadje onthul ik het diepere zijn van de zonnebloemen. Je kan me zeggen dat ik op deze manier de zonnebloem verniel, maar daar ben je mis. Hoe blij ben je, als je na een tijd die kern ziet, de onweerlegbare waarheid van die persoon. Je komt letterlijk uit bij het hart van de bloem. De kans dat je niet bij 'n hart uitkomt is trouwens vrij klein. Dan had je de plukactiviteit na een tijd hoogstwaarschijnlijk al gestaakt.

Toch is er ook één verschil tussen vrienden en zonnebloemen. Deze laatste vergaan na een tijd, echte vriendschap doet dat echter niet.
posted by Cherry Blossom Girl @ 6:13 p.m.  
8 Comments:
  • At 12:15 a.m., Blogger Anneke said…

    Praaaachtig en o zo waar!

     
  • At 10:42 a.m., Blogger Bad, Mean, Ugly said…

    "Vrienden zijn als de eerste bloemen in de lente."

    Meisje toch, jij hebt 'het' wel hé! Deze post doet me terug denken aan de tijd dat we een stukje moesten schrijven over de 'vriendschappen' in de groep.
    Destijds...toen de meesten van de groep ineens overtuigd waren dat ik 'een andere' was. (Gay waarschijnlijk)
    En ik, ik snapte er totaal niks van want ik had alleen maar een stukje geschreven en de 'tutor' vond het goed.
    Omdat jouw post zo mooi is, voilà, uit mijn oude doos:

    As when
    the rising light of dawn
    brings forth a new day
    and its warmth
    transforms misty fields
    into bright light valleys

    That day I shall enjoy
    all things we share,
    we do, we say.
    All words and looks.
    From vague feelings
    to intense joy.

    Until the rising dawn
    brings forth another day.
    A new day to enjoy.
    Thanks to you, my friend.
    Thanks to you.

     
  • At 2:29 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Prachtig! ik ben er stil van geworden :)

     
  • At 2:51 p.m., Blogger Pieterjan said…

    Stille hint: op weg naar het Zuiden van Frankrijk, zijn er gigantische velden met zonnebloemen.

    Je verdient een bloemetje. Zo'n heel veld eigenlijk.

     
  • At 11:02 p.m., Blogger dorien said…

    Zo mooi, en idd zo waar. Ik denk dat dit tot nu toe wel de meest mooie blogpost is die ik ooit heb gelezen. Je hebt Chretien zelfs naar zijn oude doos doen grijpen. Je hebt mij net als Tine stil gekregen (niet zo makkelijk in mijn geval, neem het van mij aan;-) Je schreef ooit iets over een roos, ook al zo mooi, en nu deze...

     
  • At 2:59 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hoe ouder de zonnebloem, hoe talrijker de blaadjes om de ware identiteit in deze "gevoelloze prestatie maatschappij" te verbergen.

     
  • At 5:30 p.m., Blogger Cherry Blossom Girl said…

    @ BM&U: Mooi stukje heb je daar uit de oude doos gehaald! 't Is ook een vrij gevoelig tekstje waarin de beeldspraak mooi tot uiting komt. Wat steekt er nog meer in die oude doos ;-)?
    (Bedankt voor de lieve woorden!!)

    @ PJ: hm, Frankrijk... Zijn we weg onder de grote vakantie? :-)

    @ Tine: aan de telefoon waren we anders helemaal niet stil hé :-), meer dan een uur begod :D.

    @ Do: de mooiste blogpost? Wauw, dank je wel Do... Fijn dat te horen!
    Hihi, inderdaad, ik wil je best geloven dat je niet zo gemakkelijk stil te krijgen bent. Maar da's leuk :-). Hoe is't met die spontane lachbuien op het werk gesteld? Misschien moet je daar eens over gaan bloggen!

    @ anonymous: hoe meer blaadjes, hoe spannender, hoe intensiever de tocht, hoe rijkelijker de persoonlijkheid. Hoe groter het hart vooral, om al die blaadjes te kunnen voeden.

     
  • At 6:48 p.m., Blogger Pieterjan said…

    Zeker! Na de examens gaan we eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Z-Frankrijk wekt wat nostalgie op maar zolang het zonnig is en leuke mensen heeft ben ik tevreden.

     
Een reactie posten
<< Home
 

© 2006 Cherry Blossom Girl | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
 

Web This Blog
Eef, zonder meer
Name: Cherry Blossom Girl
Home: Limburg, Belgium
About Me: Altijd onderweg op het pad dat het leven is. Dromend en klaarwakker, eenvoudig en gecompliceerd, grommelend en genietend dans ik door de dagen...

See my complete profile

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing photos in a set called Voor blog. Make your own badge here.


Verleden tot heden
Blogburen
Beestenboel