Cherry Blossom Girl

woensdag, november 22, 2006
Oud Rekem herleeft verleden
Een eigen boek publiceren? Misschien ooit... of nooit...
Het Belang van Limburg werkt net iets sneller als ikzelf. Na 11 dagen Boekenbeurs wilden zij een kant-en-klaar boek uitgeven onder de naam 'Het Limburg van Belang'. Het doel was om de witte pagina's te vullen met teksten over bijzondere plekjes in Limburg, geschreven door BV's en MB-BV's (minder bekende BV's, zoals u en ik). Ondanks een dagje vrolijk en nieuwsgierig gehuppel in Oud Rekem en het ter hand nemen van de pen, is het me niet gelukt om coauteur te zijn van 'Het Limburg van Belang'. Niet getreurd, u leest mijn verslagje hier en geniet van de foto's van Tien!

Met een oppervlakte van slechts twintig hectaren is het zakdoekstadje Oud Rekem toch een grootse parel in het Maasland. Het grafelijk stadje, dat deel uitmaakt van Lanaken, bezit een rijke geschiedenis die nog steeds zichtbaar is in de architectuur, voelbaar is in de levenssfeer, maar ook bij mij sporen achterliet.



















Oud Rekem heeft van zijn verleden een hoeksteen gemaakt, om het heden om te toveren tot een prachtig schatje van een stadje. Ik werd stapelverliefd op het huwelijk van heden en verleden in Oud Rekem... Genietend van bultjes en kuiltjes in pittoreske straatjes vlij ik me denkbeeldig neer in de stoffen stoelen die zuiders voor witte gevels staan. Het spel van komen en gaan van bewoners die elkaar gemoedelijk groeten, overvalt me met melancholische zachtheid. Ik schuifel dromend verder langs oude schuren die verbouwd zijn tot huizen met goddelijke gevels, die besiert zijn met romantische bloemetjes. De dorpssfeer ademt zijn vastgeroeste historiek nog in en blaast ze terug uit in het heden.

Achter de muren van Restaurant Poortgebouw aan de oude marktplaats, wuiven de bladeren van lichtgroene linden naar het frêle geel van het kasteel d'Aspremont-Lynden. Het adembenemende kasteel hult zich samen met zijn omringende mystieke gebouwen in een burcht van rust, waar verdoken verhalen nog huishouden. Mijn hart ligt bonkend besloten achter de stadspoort van het mooie en unieke Oud Rekem.





Wil u graag een rondleiding in Oud Rekem meemaken (met o.a. Het kasteel d'Aspremont-Lynden, het kasteeldomein, de museumkerk St.-Pieter en de distillerie Senden-Devel), bel dan tussen 9 en 12uur naar het nummer 0032-(0)89/71.33.49 of tussen 13 en 17uur naar 0032-(0)89/71.86.21.


posted by Cherry Blossom Girl @ 2:05 p.m.  
8 Comments:
  • At 8:24 p.m., Blogger Bad, Mean, Ugly said…

    Tof dat je hebt meegedaan en ingezonden. Het is een mooi stukje en de foto's van Tineke zijn, hoe kan het ook anders, prachtig.

     
  • At 9:19 p.m., Blogger Stijn said…

    Heel mooi, maar is't ook echt één van jouw favoriete plekjes in Limburg?

     
  • At 9:33 p.m., Blogger Stijn said…

    en als ik dan toch een reden moet bedenken waarom ze't zouden geweigerd hebben...soms struikel een beetje over het overtal aan bijvoegelijke naamwoorden.
    Je schrijfstijl is erg poëtisch, en vaak levert dat mooie resultaten op, maar soms is het in de beperking dat de meester schuilgaat.
    (Heb lang getwijfeld of 'k dit wel zou posten, want ik schrijf lang niet zo mooi als jij, maar ik weet dat je tussen al de lof die deze blog krijgt een klein beetje "kritiek" ook wel kan plaatsen, tenslotte weet je van wie het komt ;D )

     
  • At 5:09 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Ik ben helemaal verkocht aan Oud Rekem en aan de mensen die we er leren kennen hebben. Zulk een warm onthaal heb ik nooit meegemaakt.

     
  • At 5:34 p.m., Anonymous Anoniem said…

    als we bellen, komen we dan bij gids Eefje terecht ? ;-)

     
  • At 11:06 p.m., Blogger MOLADY said…

    off topic: ik ben verliefd op je konijn floor (mijn lievelingsnaam want de naam van mijn lieve popje!

     
  • At 12:22 a.m., Blogger Cherry Blossom Girl said…

    @ Splitscreen:
    - ja hoor, 't is echt één van mijn favoriete plekjes in Limburg. Ik denk zelfs dat jij het er ook fijn zou vinden...
    - echt bedankt voor dat woordje van kritiek. 't Is waar: de hoeveelheid bijvoeglijke naamwoorden mag wat minderen. Ik denk dat 'k er soms te zeer naar grijp omdat ik mijn gevoel dat ik had, zo exact mogelijk wil overbrengen. Maar één treffend woord is meestal genoeg hé :-). We blijven leren ;-).

    @ Tine: inderdaad... We gaan nog eens terug hé?!

    @ Roedi: hihi, gidsen moet je aan mij nog niet vragen. Geschiedenis is niet zo mijn sterkste kant (dat is ondertussen geweten na dat 'leuk', vooral fout artikel in het Belangske... :-). Maar, een sfeervol namiddagje in Oud Rekem gewenst? Bwah ja, je weet me wel te vinden :-).

    @ Molady: oh leuk!! Dat konijn wat hier op mijn blog staat, dat leeft ook in het echt :-). 't Is een hangoorbeestje. Vandaar: Floor Hangoor :-). Maar 't is ook de ideale naam voor een popje van een kindje! Zo schattig en lief hé!?

     
  • At 10:57 a.m., Blogger yab said…

    Bij deze heb ik Oud Rekem toegevoegd aan mijn lijstje "nog te bezoeken". Ik ben dol op kastelen en geschiedenis.

     
Een reactie posten
<< Home
 

© 2006 Cherry Blossom Girl | Blogger Templates by Gecko & Fly.
No part of the content or the blog may be reproduced without permission.

 
 

Web This Blog
Eef, zonder meer
Name: Cherry Blossom Girl
Home: Limburg, Belgium
About Me: Altijd onderweg op het pad dat het leven is. Dromend en klaarwakker, eenvoudig en gecompliceerd, grommelend en genietend dans ik door de dagen...

See my complete profile

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing photos in a set called Voor blog. Make your own badge here.


Verleden tot heden
Blogburen
Beestenboel